جدید ترین تحقیقات نشان داده است بهترین روش یادگیری استفاده از بازی است
نوشته شده توسط : استاد سلام

این طور به نظر می رسد که بازی های امروزی خصوصا بازی های آنلاین تاثیرات مخربی بر روی رشد کودکان دارد.و قطعا حقیقت هم این است اما نباید تاثیرات مثبت آن را در آموزش کودکان نادیده بگیریم.

مسلما کودکان نباید هر ثانیه را در روز را به صفحه مانیتور خیره شوند ولی بازی های آنلاین و تحصیل منافاتی با یکدیگر ندارند. ممکن است از خود بپرسید ضرورت استفاده از بازی در کلاس چیست؟ این 5 دلیل، معرف حضور واجب بازی در کلاس برای آموزش کودکان است:

  1. دانش آموزان در پروسه بازی آموزش میبینند.

در یک بازی دانش آموزان با جنبه های مختلف یک موضوع آشنا میشوند، به ایده و کانسپت های جدید دست پیدا می کنند و تجربه های جدید و جالبی کسب می کنند. برای مثال، در شروع کلاس زبان اسپانیایی با بازی با تعدادی کارت سال تحصیلی را شروع کردیم. بچه ها در گروه های 4-5 نفره تقسیم شدند. در هر گروه دستورالعمل هارا از روی کارت هایشان میخواندند و بازی در سکوت کامل انجام شد. در مرحله بعدی برنده هر گروه وارد گروه دیگری میشود و به دلیل تفاوت دستورالعمل ها مدت زمانی طول می کشد تا با فضای کاری گروه جدید آشنا شود. البته هیچ یک از دانش آموزان نمیدانستند که دستور العمل بازی های هر گروه متفاوت است. انجام این بازی آشنایی و درک تفاوت های هر کشور و تجربه حضور در محیط های جدید و متفاوت را در اختیار دانش آموزان قرار میدهد.

یک دور دیگر این بازی را انجام دادیم اما این دور دانش آموزان میتوانستند با یکدیگر صحبت کنند و هر گروه راجع به دستورالعمل های قوانین خود به تازه وارد ها توضیح میدانند.و بچه ها ابراز میکردند که با امکان حرف زدن با یکدیگر بازی خیلی لذت بخش تر شد. پس یادگیری یک زبان جدید برای برقراری ارتباط با مردم کشورهای جدید لازم و ضروری است.

این نتیجه ای بود که خود دانش آموزان به آن رسیدند.

  1. بازی شالوده ای برای مشارکت بچه ها در کلاس ایجاد میکند.

در ادامه مثال ، دانش آموزان برای اینکه با یک زبان جدید آشنا بشوند باید لغت و دستورزبان های زیادی را فرابگیرند.

پس به تمرین های زیادی در کلاس احتیاج دارند. بازیها دانش آموزان را به مشارکت در کلاس دعوت میکند. در حالیکه انبوه تمرین ها و تکالیف متنوع شاید تاثیر اندکی در یادگیری این قواعد و لغات برای دانش آموزان داشته باشد، آموزش از طریق بازی محیط را برای مشارکت و یادگیری کودکان آماده میکند. یعنی دانش آموزان ناخودآگاه در پروسه یادگیری و مشارکت در انجام تمرین ها قرار می گیرند.

  1. از طریق بازی دانش آموزان مهارت متنوعی را فرا میگیرند.

مهارت هایی که دانش آموزان در طی بازی یاد میگیرند مهارت تفکر، خلاقیت، کارگروهی و ورزش است. در ادامه مثال ذکر شده، برای یادگیری مهارت لغت که اهمیت بالایی دارد ،  بازی جدول و لغت یابی را در کلاس ها اجرا کردیم (هم کلاس های خصوصی هم کلاس آنلاین) علاوه بر اینکه زمان لذت بخشی را با دانش آموزانم تجربه کردیم و سطح یادگیری بچه ها بسیار بالا بود.

در یکی از کلاسهایم بعد از پایان کلاس، یکی از دانش آموزانم از من تشکر کرد بابت بازی که باهم کردیم و برایش خیلی عجیب بود که یک انسان بالغ هم با بچه ها بازی میکند و به من گفت که من اولین آدم بزرگی بودم که وقتم را به بازی با او گذراندم.

یکی از زیبایی های کار آموزش آشنایی با دانش آموزانی از اقشار مختلف است و بازی کردن و آموزش از طریق بازی به کودکان راه بسیار مناسبی برای برقراری ارتباط با بچه ها و آموزش مهارت های متنوع به آن ها می باشد.

حتی بازی هایی وجود دارند که به عنوان مربی تیم فوتبال، معلم خصوصی، مدیریت مالی و مدیریت پروژه و را به کودکان آموزش میدهند.

بیشتر بازی ها نیازمند تفکر و تصمیم گیری سرعتی هستند. به عبارت دیگر، آن ها باید از منطق خود استفاده کنند تا فکرکنند برای قدم های جلوتر خود چه راه حلی را در نظر بگیرند.این آموزش بسیار ارزشمندی است چراکه کودکان در آینده در موقعیت های مختلف احتیج به پیش بینی و عکس العمل های سریع و به موقع دارند و این بازی ها منطق آن هارا رشد میدهد و آن هارا برای این موقعیت ها آماده میکند.

  1. در پروسه بازی،  دانش آموزان به خوبی با محتوای درسی آشنا می شوند و خاطرات خوبی از آموزش در ذهنشان می ماند.

بسیاری از خاطرات من از کلاس هایم مربوط به زمان بازی با دانش آموزانم است. وقت هایی که به بازی پانتومیم اختصاص دادیم و اداهایی که بچه ها برای هم در می آورند. همان طور که ما این صحنه هارا به خاطر میسپاریم دانش آموزان هم یادشان می ماند. یعنی زمان یادگیری درس ،آن اتفاق به خصوص را محتوای آموزشی آن به خاطر می سپارد. این بازی ها میتواند تجربه های حسی متنوعی را برای دانش آموزان ایجاد میکند.

چون بازی برای کودکان بسیار جذاب است و گاهی پروسه آموزش ممکن است جذابیت لازم برای جلب توجه کافی دانش آموزان نداشته باشد و در موارد خاص که کودک اختلالات توجه داشته باشد وجود بازی می تواند کمک بزرگی باشد.

 

  1. روان شدن در کار با کامپیوتر و شبیه سازی

این بخش بیشتر مربوط به بازی های کامپیوتری و آنلاین است. این بعد بسیار مهمی در آموزش کودکان است چراکه دنیای امروز ما با تکنولوژی احاطه شده است. انجام بازی های آنلاین کودکان را در راه کار با کامپیوتر و اینترنت با طبیعتش آشنا میکند .حتی وب سایت ها و درگاه هایی وجود دارند که با تفریح و بازی به بچه ها استفاده صحیح از کامپیوتر و موس و کیبورد را یاد میدهد.به همین منظور است که اساتید حرفه ای تدریس خصوصی فیزیک، تدریس خصوصی زیست یا تدریس خصوصی زبان انگلیسی آموزش خود را به سمت روش های جدید و هیجان انگیز و همین طور بازی محور سوق می دهند.





:: برچسب‌ها: تدریس خصوصی فیزیک , تدریس خصوصی زیست , تدریس خصوصی زبان انگلیسی , تدریس خصوصی , کلاس آنلاین ,
:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: