چهار روش به روز و خلاق برای آموزش به دانش آموزان
نوشته شده توسط : استاد سلام

امروزه بحث و مطالعات فراوانی روی شیوه تدریس به دانش آموزان انجام میشود. در هر مقطعی از تحصیل، این بعد بسیار حائز اهمیته. در کشور ما مقطع دبیرستان سال های بحرانی محسوب میشود. یکی از مهم ترین و اساسی ترین نیازهای تدریس در دبیرستان استفاده از روش های آموزشی به روز و جذاب است. روش هایی که هم باعث افزایش کارایی کلاس شود و هم به اندازه کافی برای دانش آموزان جالب توجه باشد.

بر اساس تحقیقات جهانی یک روش مناسب ،فرآیند آموزش را ارتقا میدهد وباعث افزایش تمرکز بالاتر میشود که میشه گفت یک معامله برد –برد برای دانش آموزان و استادان میباشد.

در این مقاله تعدادی از این روش ها را بررسی میکنیم. این روش ها به صورت جامع بیان شده و هر کدام در یک مقطع خاص می تواند استفاده بشود:

۱.تجسم

یادگیری دنیایی از علوم نامرتبط برای دانش آموزان می تواند بسیار سخت باشد. موضوعی که برای فراگیری بهینه، توسط استاد طبقه بندی شده اگر همراه با آموزش تصویری ایده های مرتبط باشد، میتواند مطالب را به صورت مفهومی و بلند مدت در ذهن دانش آموزان جا بیندازد.

تجسم و آموزش تصویری، به خصوص برای استادان ادبیات بسیار مفید است. برای مثال خواندن داستان وشعر با صدای بلند به همراه نمایش تصویری داستان باعث می شود که شعر و داستان و مفهوم آن همواره به یاد دانش آموزان سپرده شود. و به خصوص برای استفاده از آن مفهوم در امتحان یا هر  زمان بحرانی دیگر سودمند است.

۲.آموزش از طریق بحث

دانش آموزان می توانند مباحث آموزشی خود را با استفاده از مباحثه توسعه دهند. امروزه آموزش به صورت مباحثه و به چالش کشیدن مخاطب بسیار رایج و مفید است. به این معنا که مثلا در درس ریاضی، در طی آموزش مطلب از دانش آموزان بخواهید که برای حل مسئله جدید مشارکت کنند و ایده بدهند. این چالش باعث افزایش کارایی کلاس می شود. از این طریق محیط کلاس شبیه سازی شده آزمایشگاه ها و مباحثه های دانش مندان در عرصه های متفاوت برای ارائه فرضیات جدید نیز میشود.

در واقع هدف این روش، یک طرفه نبودن راه آموزش است. با ارائه پرسش های هدفمند در روند آموزش و دریافت پاسخ از دانش آموزان از یکنواختی کلاس هم جلوگیری می کنید.

از طرفی خود بچه ها در مقابل سوالات و مسائل مشکل و پیچیده می توانند ایده پردازی کنند و به حل برسند. چرا که هنگام آموزش به نوعی مسیر دانشمندان را طی کرده و مفهوم مطلب را درک کرده اند.

این روش در کلاس های تدریس خصوصی مخصوصا دروس زبان مثل تدریس زبان انگلیسی یا تدریس خصوصی آیلتس و غیره میتواند بسیار کارآمد باشد.

۳.یادگیری تصادفی

یادگیری تصادفی در واقع یادگیری بی برنامه و غیرعمدی است. ممکن است ما در انجام کار های روزمره ناخودآگاه مسائل جدیدی را یاد بگیریم و از آن آموزه ها در مراحل مختلف زندگی استفاده کنیم. برای مثال امروزه استفاده از موبایل و نرم افزار ها و سخت افزارهای متفاوت دقیقا همین روند را طی کرده اند.

در واقع نتیجه این نوع آموزه ها استفاده کاربردی از آن هاست. اگر ما در طول روز مجبور باشیم با یک سری مسائل سروکله بزنیم ناخودآگاه به راه حل می رسیم و آن را یاد میگیریم. پس اگر مسائل درسی را در این طبقه بندی قرار دهیم دانش آموزان می توانند بسیاری از مطالب کاربردی و اساسی را در برخورد با آن ها یادبگیرند.

۴.آموزش تطبیقی

همه دانش آموزان با هم متفاوت هستند. این مشکل همیشگی سیستم آموزش و پرورش در دنیا بوده. چون  ابزار و متون آموزشی برای همه یکسان است، بدون اینکه در نظر داشته باشند هر فرد با یک روش می تواند به درک مطلب برسد! با این روش تعدادی از دانش آموزان از روند آموزشی عقب می مانند، تعدادی گمراه میشوند و شاید درصدی از دانش آموزان به جایگاه مطلوب برسند.

آموزش تطبیقی راه حلی برای این مشکل است. در این روش از داده ها و تحلیل آن برای هر دانش آموز استفاده می کند. داده ها شامل جایگاه قبلی و فعلی هر دانش آموز است که بر اساس آن محتوای جدید قابل ارائه  را مشخص می کند. از این طریق بهترین زمان برای ارائه مطالب جدید و دوره محتوای گذشته برای هر دانش آموز نمایان می شود. همچنین ابزار مناسبی است برای بررسی پیشرفت تحصیلی بچه ها. البته این روش بیشتر در تدریس های خصوصی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. اما در دنیا ، در مدارس برای هر دانش آموز این بستر در سایت اجاد شده. یعنی هر دانش آموز پروفایل شخصی خود را دارد و برنامه تحصیلی مخصوص خود را دارد و معلم ها بر اساس آن کلاس را جلو می برند.

به عنوان مثال کلاس و روش  تدریس خصوصی برنامه نویسی با تدریس خصوصی فیریک با هم متفاوت است و با توجه به اون درس و شاگرد باید انتخاب کرد کدوم روش جذابیت بیش تری دارد.

بنابراین اساتید دوست داشتنی و خلاق با توجه به درسی که آموزش میدهند میتوانند این چهار نکته را با روش های خلاق خودشون در کلاس پیاده کنند.

مطالب مربوط به تدریس موفق، قرارداد تدریس خصوصی، تدریس خصوصی زبان آلمانی و انگلیسی و ... را از مطالب مرتبط میتوانید مطالعه کنید، پیشنهادات و  روش های خلاقانه تدریس خودتون را هم برای ما بنویسید تا با دیگر اساتید هم به اشتراک بگذارید.





:: برچسب‌ها: تدریس خصوصی زبان انگلیسی , تدریس خصوصی آیلتس , تدریس خصوصی فیزیک , تدریس خصوصی برنامه نویسی ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 بهمن 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: