4 روش غوطه ور شدن در یادگیری زبان انگلیسی
نوشته شده توسط : استاد سلام

 4 روش روزانه برای غوطه ور شدن در یادگیری زبان انگلیسی در منزل خود

به این فکر کنید که چگونه دوچرخه سواری، شنا در استخر یا لی لی بازی کردن را در حیاط پشتی منزلتان یاد گرفتید؟ در ابتدا هیچ کسی مجبورتان نکرد تا درباره ی دوچرخه سواری، شنا یا بسکتبال کتاب بخوانید. به عبارتی دیگر شما تمامی این فعالیت ها را  از طریق انجام واقعی آن ها یا  “غوطه وری” یادگرفتید، بدون شک “غوطه وری” بهترین راه برای یادگیری است که تقریبا برای هر چیزی از آشپزی و شروع یک تجارت گرفته تا یادگیری یک زبان جدید کاربردی است. معنای واژه ی “غوطه وری” کاملا واضح است، با غوطه وری شما می توانید به صورت ناخودآگاه و بدون فکر کردن کاری را انجام دهید. اکثر ما زبان مادریخود را با بزرگ شدن در کنار افرادی که به این زبان صحبت می کنند به صورت ناخودآگاه و از طریق “غوطه وری” یاد گرفتیم.

  • چرا “غوطه وری” به یادگیری سنتی از طریق کتاب برتری دارد:

براساس یک تحقیق که توسط محققان بخش پزشکی دانشگاه Georgetown انجام شد ،شرکت کنندگان این آزمایش به 2 گروه تقسیم شدند و با استفاده از تکنیکی به نام “مغز نگار الکترونیکی” یا (EEG) عملکرد مغز افراد را در طول این دوره یآزمایشی  اندازه گیری کردند. از این دو گروه خواسته شد تا یک زبان مصنوعی را  مورد مطالعه قرار دهند. یکی از این گروه ها در یک کلاس درس رسمی شروع به یادگیری زبان کرد و گروه دیگر از طریق “غوطه وری” آن را یاد گرفتند. پس از 5 ماه نتایج نشان داد گروهی که از طریق غوطه وری زبان را یاد گرفتند الگوه های ذهنی مشابه با یک فرد بومی زبان داشتند. با این وجود هنوز هم 90 درصد زبان آموزان زبان را به روش سنتی و در کلاس های درس یاد می گیرند و هزینه ی زیادی برای آن می پردازند . همچنین محققان به نتیجه دیگری رسیدند; برای اینکه زبان آموزان بزرگسال بتوانند به روانی بومی زبانان صحبت کنند میبایست همانند آن ها  نیزفکر کنند.

گفتنی است که شرکت کنندگان این تحقیق به صورت خودکار شرایط غوطه وری در زبان  را داشتند ، اما برای اکثر افراد عواملی مانند  محل زندگی مانع غوطه وری کامل آن ها در زبان می شود یا شاید یکی از دلایل آن این است که  تعداد بسیار کمی( یا اصلا هیچ کس) در اطراف ما به زبان انگلیسی صحبت نمی کند.همچنین ممکن است منابع آموزشی به سختی قابل دسترس باشند  و مهم تر از همه شاید شما هنوز هم موفق به گنجاندن زمانی خاص برای غوطه وری در برنامه یروزانه ی خود نشده اید.

4 روش روزانه برای غوطه وری کامل خود در زبان انگلیسی:

  1. یادگیری زبان را به جای “خواستن” به یک “نیاز ” تبدیل کنید.

تفاوت بسیار زیادی بین خواستن و نیاز داشتن وجود  دارد ، زمانی که شما چیزی را می خواهید داشتن آن شما را خوشحال می کند اما وقتی که به چیزی نیازدارید نمی توانید بدون آن زندگی کنید. “خواستن” اغلب با نیاز ها بیرونی مانند تحت تاثیر قرار دادن دیگران، باهوش به نظر رسیدن، یا احساس بهتری درباره ی خود داشتن اشتباه گرفته می شود. در حالی که “نیاز” از درون نشات می گیرد و به عنوان یک  انگیزه ی  درونی پایدارو طولانی در نظر گرفته می شود.

تصور کنید که در یک کشور خارجی زندگی می کنید و بومی زبانان بسیار زیادیاطراف شما را احاطه کرده اند، در چنین شرایطی چه  حسی دارید؟ اگر نتوانید به سرعت اقدام به یادگیری زبانکنید نمی توانید چیزی بخورید ، به حمام بروید ، هتل رزرو کنید یا برای سریع تر به مقصد رسیدن تاکسی بگیرید. بنابراین برای غوطه وری کامل در منزل خود می بایست چنین شرایط مهم و حیاتی را شبیه سازی کنید.

از خود بپرسید چرا نیاز دارید به زبان انگلیسی صحبت کنید: دست کم 3 دلیلقانع کننده برای این سوال پیدا کنید، این دلایل باید به قدری قوی باشند کهشما را مجبور به  یادگیری فوری زبان کنند. گوش دادن به تجربیات زبان آموزان می تواند به شما کمک کند تا به اهداف زبانی خود توجه بیشتری کنید، در اینجا به برخی از این تجربیات می پردازیم:

  • نیازهای خانوادگی:
  • برای برقرای ارتباط با اعضای خانواده ی خود نیاز به یادگیری زبان دارم.
  • برای داشتن یک ارتباط عاطفی عمیق تر با همسر خود نیاز دارم به زبان انگلیسی صحبت کنم.
  • برای نهادینه کردن ریشه های فرهنگی و آموزش به فرزندم به زبان نیاز دارم.
  • برای برقراری ارتباط با خانواده ی دوست دختر یا دوست پسر خود به یادگیری زبان نیاز دارم.
  • نیازهای مسافرتی:
  • برای سفری مطمئن و بی نیازی از کمک گرفتن از یک خارجی به زبان نیاز دارم.
  • برای داشتن یک تجربه ی فرهنگی عمیق تر و داشتن یک تجربه ی سفری عمیق تر به یادگیری زبان نیاز دارم.
  • برای گوش دادن به تجربیات زندگی دیگران به زبان نیاز دارم.
  • با یادگیری زبان می توانم بدون نگرانی با دوستان خود ملاقات کنم.
  • برای ادامه ی تحصیل خارج ا زکشور ،تکمیل مدرک تحصیلی و پیدا کردن شغل مورد علاقه ی خود نیاز به یادگیری زبان دارم.
  • نیازهای کاری:
  • برای گسترش دانش خود نیاز به یادگیری زبان دارم  زیرا جهان در حال احاطه شدن با فرصت ها ی تجاری بین المللی است.
  • برای ارتقا شغلی و فرصت های بیشتر و همچنین تکمیل رزومه ها ی کاری خود به یادگیری زبان دوم نیاز دارم.
  1. تمامی اطلاعات مورد نیازتان را به زبان انگلیسی یاد بگیرید.

لیستی از تمامی اطلاعاتی که در طول روز  نیاز دارید تهیه کنید ، از لحظه های که بیدار می شوید تا زمانی که  به رختخواب می روید.  در زیر ما این کار را برایتان شبیه سازی کرده ایم:

  • شما از خواب بیدار می شوید، زنگ هشدار تلفن هوشمند خود را خاموش می کنید و به سرعت پیام هایتان را چک می کنید.
  • کامپیوتر خود را روشن می کنید ، ایمیل هایتان را می خوانید و برای اطلاع از وقایع روز دنیا نگاهی به شبکه های اجتماعی که در آن ها عضو هستید می اندازید.
  • یک روزنامه ی کاغذی یا آنلاین را هنگام خوردن صبحانه مطالعه می کنید. در خودروی خود به رادیو گوش می کنید یا هنگام پیاده روی به یک پادکست گوش می دهید.
  • بعد از کار به منزل می روید و شروع به تماشای برنامه های تلویزیونی یا فیلم های سینمایی می کنید و یا Netflix را جستجو می کنید.
  • زمانی که در باشگاه ، در حال دوش گرفتن یا آَشپزی هستید به موسیقی مورد علاقه ی خود گوش می دهید.

همه ی این ها داده های زبانی بسیار زیادی هستند اما اگر تمامی این کارهارا به زبان مادری خود انجام دهید انگار زمان خود را هدر داده اید، حال به این فکر کنید که چگونه می توانید همه ی این کارها را به زبان انگلیسی انجامدهید.

  • شما باید:
  • تنظیمات زبان تلفن همراه خود را عوض کنید.
  • منبع اخبار مورد علاقه ی خود یا روزنامه ی مورد نظرتان را به زبان انگلیسی پیدا کنید .
  • به برنامه های زنده ی رادیویی گوش کنید و پادکست های انگلیسی دانلود کنید.
  • ویدیوهای انگلیسی زبان را با زیر نویس انگلیسی در Netflix مشاهده کنید.
  • به آهنگ های معروف انگلیسی زبان گوش کنید.

این تغییرات ممکن است در ابتدا کوچک باشند اما با گذشت زمان باعث گسترش تجربه ی غوطه وری شما می شوند. نکته ی کلیدی این است که برای غرق شدن در این فعالیت ها نیاز نیست تا از مسیر عادی زندگی خود خارج شوید، برنامه ی روزانه ی خود را به روال قبلی دنبال کنید تنها تنظیمات زبان زندگیتان را عوض کنید. این بدین معناست که اگر شما به خواندن روزنامه علاقه ای ندارید، نیازی نیست خود را مجبور به خواندن آن کنید. ولی اگر از تماشای فیلم لذت میبرید به تماشای فیلم ها ی مورد علاقه ی خود ادامه دهید( حتی ژانرآن ها را عوض نکنید) و ازابزار هایی مانند Netflix برای گوش دادن به فایل های صوتی زیرنویس دار استفاده کنید. اگر عاشق ویدیوهای واقعی و اصلی هستید  FluentU  را برای یادگیری ویدیوهای مختلف  با زیر نویس و تمرین های متنوع امتحان کنید.

به خاطر داشته باشید که اگر خود را مجبور به انجام کاری کنید که از آن لذت نمی برید فرآیند یادگیری شما به سرعت متوقف می شود، زیرا مغز شما  به جای  تجربه های مثبت خیلی زود خود را با تجربه های منفی، خسته کننده و سخت وقف می دهد. MosaLinguaبا ارائه ی نرم افزارهای یادگیری اسپانیایی، ایتالیایی، آلمانی و پرتقالی به شما امکان دسترسی به وب سایت ها و کتابخانه های الکترونیکی را می دهد کهشما می توانید با کمک ابزارهای ترجمه در آنجا جستجو کنید. حتی می توانید کلمات و عباراتی  را که نمی شناسید به عنوان فلش کارت ذخیره کنید و بعدا آنها را مرور کنید. البته اگر به تازگی شروع به یادگیری کرده اید تمامی این کارها در ابتدا برایتان گیج کننده به نظر می رسند. اما هر چه به فرآیند یادگیری خود به کمک یک مربی حرفه ای یا روشی دیگر سرعت  ببخشید لغات بیشتروسپس جملات بیشتری را خواهید فهمید، و قبل از آنکه خودتان متوجه شوید بیشتراطلاعات مورد نیازتان را به  زبان انگلیسی خواهید فهمید.

  1. یک دفترچه ی خاطرات یا وبلاگ بنویسید.

این کار برای تقویت مهارت های نوشتاری شما بسیار مفید است، گفتنی است که تقویت مهارت های نوشتاری در هر زبانی به شما کمک می کند تا فردی تاثیرگزار تر هم در نوشتار و هم در گفتار باشید. اگر یک دفترچه  خاطرات روزانه یا هفتگی دارید که رویدادهای خود را در آن ثبت می کنید با همان سرعت به نوشتن ادامه دهید، تنها زبان نوشتن را تغییر دهید. اگر دفترچه ی  خاطرات ندارید یک نمونه سفید آن را بخرید و شروع  به نوشتن رویداد ها ی هفتگی خود کنید، مادامی که با این مرحله احساس راحتی  بیشتری کنید می توانید سرعت نوشتن خود را افزایش دهید. شما می توانید در مورد هر چیزی بنویسید ازجمله احساساتتان، تصمیمات روزمره و مطالبی که یادگرفته اید. اگر فردی ساختارگرا هستید می توانید از فرمت “5 دقیقه خاطرات” استفاده کنید. این روش بسیار آسان است، زمانی که از خواب بیدار می شوید  5 دقیقه صرف پاسخ دادن به این سوالات کنید:

  • 3 چیز که امروز را مدیون آن هستید.
  • چه چیز باعث می شود امروزتان بهتر شود؟
  • امروز چه جور آدمی بوده اید؟  یک فرد مثبت، خوشحال، قوی، نترس، باهوش، پشتیبان، یک دوست پسر یا دوست دختر عالی ، یک کارآفرین شایسته و ….

سپس قبل از اینکه به رختخواب بروید به این سوالات پاسخ دهید:

  • 3 رویداد شگفت انگیز که امروز برایتان به وجود آمده و چرا؟
  • چطور می توانستم امروز خود را بهتر کنم؟

برای جواب دادن به این سوالات راحت باشید ، هر طور که می خواهید به آن ها پاسخ دهید و نگران کوتاهی و بلندی جواب ها نباشید. بهترین بخش استفاده ازفرمت  ” 5 دقیقه خاطرات” این است که نه تنها مهارت های زبانی خود را ارتقا می دهید، بلکه  با استفاده از آن شادتر خواهید شد  و از اینکه احساسات خود را دربا ره ی یادگیری زبان و فراتر از آن بروز داده اید هیجان زده تر خواهید شد.

  1. با یک فرد یا شریک حرفه ای کار کنید.

هدف اصلی زبان یادگیری آن توسط مردم و سپس استفاده از آن است. این بدین معناست که غوطه وری در زبان به تنهایی اتفاق نمی افتد ، برای اکثر ما که دریک کشور خارجی زندگی نمی کنیم 2 گزینه وجود دارد:

  1. کسی را پیدا کنید که به زبان انگلیسی صحبت کند وقصد دارد زبان مادری شما را یاد بگیرد ، و سعی کنید به یکدیگر کمک کنید و  نیمی از زمان خود را به یک زبان و نیمی دیگری را صرف صحبت کردن به زبانی دیگری کنید ، این روش ”مبادله ی مکالمه ” نام دارد.
  2. با یک معلم با تجربه به صورت آنلاین کار کنید: فردی را پیدا کنید که حرفه ای و تعلیم شده باشد و 100 درصد تصمیم دارد به پیشرفت شما کمک کند.

به طور خلاصه بزرگ ترین تفاوت گزینه های بالا در پول و زمان است

مبادله ی مکالمه :

  • مزایا: شما می توانید به صورت کاملا رایگان در سرتاسر جهان به این روش دست پیدا کنید.
  • معایب:اگرچه شریک شما یک بومی زبان است اما یک مربی حرفه ای نیست. مبادله ی مکالمه نیازمند صرف زمان می باشد و ممکن است پیدا کردن فردی مناسب که به اندازه ی کافی به زبان انگلیسی تسلط دارد و قصد دارد زبان مادری شما را یادبگیرد کمی زمان بر باشد. همچنین شما ترجیح می دهید فردی را پیدا کنید که از نظر شخصیتی و شرایط مکانی و زمانی  به شما نزدیک باشد  و البته زمان آزاد داشته باشد. برنامه ریزی و نوشتن یک برنامه ی مداوم برای تمرین مسئله ای زمان بر است و طبق تجربه ی شخصی به ندرت پایدار است. شرکای زبانی شما مانند سایر مردم عادی تمایل به رفت و آمد، در دسترس بودن ، تغییر میزان علاقه و مشغله ها ی خود دارند. البته همیشه شانس پیدا کردن یک شریک خوب و طولانی مدت وجود دارد که حتی هنگام سفر کردن به کشورهای یکدیگر بتوانید با هم وقت بگذرانید.

همچنین باید این نکته را به خاطر بسپارید که در این روش 50 درصد از زمانشما می بایست صرف کمک به فرد مقابلتان شود ، بنابراین در یک جلسه ی 60 دقیقه ای در اصل  شما تنها 30 دقیقه به زبان مورد نظر خود تمرین می کنید. در آخر لازم است بدانید که شریک “مبادله ی مکالمه “ی شما تنها یک بومی زباناست نه یک مربی حرفه ای که بتواند  به شما بازخوردهای مناسبی دهد ، اشتباهاتتان را تصحیح کند ،توضیحات شفافی برای یادگیری دروس در اختیارتان قرار دهد و  شما را به  سمت سریع ترین روش یادگیری زبان راهنمایی کند. اما چه کسی می داند شاید خوش شانس باشید و بتوانید یکی را پیدا کنید که تمام این ویژگی ها را دارد.

معلم حرفه ای:

  • مزایا: داشتن یک معلم حرفه ای و شرکت در کلاس های تدریس خصوصی زبان انگلیسی اغلب منجر به یادگیری سریع تر، صرفه جویی در زمان، یادگیری بهتر و تضمین شده و موفقیت شما می شود.
  • معایب:این روش هزینه بر است و الزاما منجر به یک ارتباط دوستانه نمی شود. کار کردن با یک معلم حرفه ای به شما امکان دریافت توجه 100 درصد ، برنامه ی ریزی دقیق ،تضمین در دسترس بودن ، بازخورد فوری و یادگیری پیوسته می دهد. طبق تجربه کار کردن با یک معلم حرفه ای نه تنها موجب افزایش سرعت یادگیری وذخیره ی زمان شما می شود ، بلکه به جای اینکه زمان خود را صرف هماهنگی برنامه و آموزش زبان مادری خود به فردی دیگر کنید، می توانید روی اولویت ها  زندگی خود مانند کار، خانواده یا علایقتان تمرکز بیشتری کنید.

با دنبال کردن این 4 روش ،غوطه وری در منزل شما  به راحتی اتفاق می افتدو همه ی این  کارها نیازمند کمی خلاقیت، از خود گذشتی و کمک یک بومی زبان یا مربی زبان است.

هم اکنون بهانه ای ندارید که تا فردا صبر کنید، می توانید همین الان شروع به غوطه وری در زبان کنید.

منبع : https://sarzaminezaban.com/4-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%BA%D9%88%D8%B7%D9%87-%D9%88%D8%B1-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3/





:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: