علم بهتر است یا فوتبال ؟!
نوشته شده توسط : استاد سلام

علم بهتر است یا فوتبال ؟!

شاید اگر تا چند سال از هر کودکی و نوجوانی سوال می کردید علم بهتر است یا ثروت : اکثریت جوابها به سوی علم بود و تعداد بسیار اندکی ثروت را انتخاب می کردند , ان زمان ها همه می خواستند دکتر , مهندس , معلم خصوصی شوند علاوه بر این تعداد انگشت شماری دوست داشتند ورزشکار شوند و چشم شغل به ان نگاه نمی کردند و فقط صرفا به خاطر بعد ورزشی نه مالی !!!

علم جای خود را در زندگی نوجوان و کودکان به ثروت داده است و علم و ثروت , هر دو جای خود را به فوتبال داده است . بله درست است فوتبال نه یک رشته ورزشی بلکه بهتر است بگوییم صنعت فوتبال , صعنتی که طی پانزده سال اخیر تغییر و تحول مالی و اقتصادی داشته است ورود شرکت ها خصوصی و دولت ها به این ورزش به عنوان حامیان مالی تمام معادلات ورزشی را بهم ریخت و این رشته را از بقیه رشته های ورزشی جدا کرد که بتواند . شاید خود انگلیسی ها وقتی این رشته را بنیان کردند حتی فکر چنین روزهایی را نمی کردند . روز هایی با قرارداد های چندین میلیون یورویی عددی با با صفر های بیشمار .

حالا اگر همین هزینه ها با مقدار هایی متاسب با اقتصاد کشور  و حامیان مالی وارد فوتبال مملکت شود چه می کند , همه چیز به کلی تغییر می کند 80 درصد نوجوانان و کودکان اگر دوباره ان سوال را آن بپرسی می گویند فوتبالیست .!!!

جای تعجب ندارد وقتی ورزشی که زمانی فقط به عنوان سرگرمی ورزشی و تفریح در بین ایرانی ها مطرح بود این چنین دگرگون شود و از جز پر درآمد ترین شفل در ایران به حساب بیاید چه کسی هست که نخواهد فوتبالیست شود . وقتی اولین اسپانسر در 24 ژانویه 1976 بر روی پیراهن تیم Kettering Town   ثبت شد و از یک تیم فوتبال حمایت کرد شاید خودشان هم نمی دانستند روزی فوتبال به یکی از پول سازترین صنعت های جهان شناخته شود و همین باعث ورود بسیاری دیگر از شرکت ها برای اسپانسرینگ تیم های فوتبال در انگلستان کنند البته این تیم هنوز پابرجاست ولی در دسته های چهارم لیگ انگلستان رقابت میکند .

علم بهتر است یا فوتبال

 

 قدیمی ترین تیم فوتبالی که دارای اسپانسر بود که هنوز هم در بالاترین سطح رقابت می کند را می توان به لیورپول لقب داد , قرمز های بندر آنفیلد از سال 1979 دارای اسپانسر می باشند که برخی ها به اشتباه عنوان کردند که لیورپول اولین تیمی بود که دارای اسپانسر و حامی مالی بود .

این حامیان مالی بودند که با عقد قراداد های سالیانه با باشگاه سبب گردش مالی در فوتبال شدند یک جور معامله برد برد , شاید در اوایل این معامله به سود شرکت ها نبود ولی در بعد ها و با ورود تلویزیون و تصویر برداری از مسابقات برای ان هم سود اور شد اولین مسابقه ایی که از ان تصویر برداری شد و به صورت زنده از تلویزیون پخش شد به سال 1936 بر می گردد در مسابقه ایی بین دو تیم آرسنال و تیم زیر 23 سال آرسنال که در ورزشگاه سابق آرسنال یعنی هایبری برگزار شد پخش شد . همین اتفاق جرقه بود برای سرمایه گذاران برای تبلیغات میلیون ها نفر شما برند شما را می بینند .  شاید قرارداد های اولیه بین باشگاه و حامیان مالی زیاد نبود ولی رفته رفته با گسترش فوتبال در دیگر کشور ها و شناخته شدن آن در بیشتر کشور های دنیا رقم ها بالا رفت و و به خودی خود موجب افزایش ارزش بازیکنان فوتبال شد .

علم بهتر است یا فوتبال ؟

 

رقم های نجومی

رقم هایی وارد دنیای فوتبال شد که زمانی حتی فکر کردن به صفر های این ارقام جوری خیال پردازی بود و پیش بینی چنین روزهایی را برای فوتبال نداشتند ولی پیشرفت فوتبال بسیار بالا بود ورود تکنولوژی و کمک از آن برای بهبود شرایط فوتبال یکی از دلایل پیشرفت سریع  این رشته از سایر رشته ها می باشد و همچنین شهرت و ماندگاری از دیگر خاصیت های فوتبال است.

در سال 2000 میلادی وقتی کریستسن ویری از لازیو با قیمت 50 میلیون یورو به اینتر رفت ، زنگ خطر برای تیم هایی که پول و منابع محدودی داشتند به صدا درامد و رویای بازیکنان به حقیقت پیوست ، رویایی که رونالدوی پرتغالی نیز به آن اذعان دارد و درباره ی آن می گوید : من در رویایی زندگی می کنم که هرگز دوست ندارم از آن بیدار  شوم .

از زمان انتقال ویری به بعد حدود 34 انتقال بیشتر از 45 میلیون یورو صورت گرفنه است که گران ترین آن انتقال نیمار به بارسلونا بود که حدود 222 میلیون یورو برای پی اس جی اب خورد . البته گفتنی است که این پول برای بازیکن نمی باشد و و برای باشگاه است که قبلا در آن بازی کرده است و بازیکنان ، قرارداد سالیانه امضا می کنند.

البته منبع درآمد باشگاه های فوتبال فقط نقل و انتقال بازیکن نیست بلکه از تمام امکانات برای کسب درامد استفاده می کند از بیلیت فروشی تا حق پخش تلویزیونی و فروش پیراهن .

این ویژگی ها هست که علم در ایران  به گوشه ایی از رینگ انداخته شده است و زیر مشت های بی امان بی پولی و کم توجه ایی برخی ها می باشد کسانی که می توانند حمایت کنند ولی اینکار را نمی کنند به سمت فوتبال می روند ، علمی که در کشور در بین جوانان و نوجوانان جایش به فوتبال داده است ، حق هم دارند ورزشی که ابن چنین در ان پول باشد و در علمی که معلوم نیست پس از فارغ التحصیلی شغلی برای آن پیدا شود چرا فوتبالیست نشوند ، دیگر آرزوی بیشتر کودکان و نوجوانان این نیست که دکتر یا مهندس شوند بلکه آن است که فوتبالیست شوند . چه کسی از شهرت و پول بدش می آید شهرتی ماندگار که از کنار آن می توانی درآمد کسب کنی .

علم امروزه در حال پیشرفت های چشمگیر برای راحتی زندگی بشر و همین فوتبال می باشد ولی بی اعتبار شده است از این منظر که جوان می گوید مدارج بالای تحصیلی به درد نمی خورد و بیکار می شم و وقت و هزینه صرف می کنم ، بهتر است به سراغ کار دیگری بروم یا اگر استعداد و شانس این را داشته باشم فوتبالیست شوم .

تاریخشه و قدمت فوتبال به علم نمی رسد ولی امروزه از آن جلو زده است و طرفدارانش بیشتر از علم است ، البته این نکته را هم باید در نطر گرفت که در برخی کشور ها فوتبال را به روش های علمی و فیزکی آموزش می دهند و علم در فوتبال ورود جدی داشته است ، ولی در کشور ما فقط پول وارد شده است نه علم ورزش.

می توان فوتبال را به انسان تشبیه کرد که به جای خون در رگ هایش پول جریان دارد و بازیکنان فوتبال حکم دست و پای این انسان را دارند که با نقص هر عضو اشکال پیش خواهد امد اگر پول نباشد اعضا از کار می افتند و دیگر رمقی برای ادامه کار ندارند و از دست پا آسیب ببیند شاید دیگری پول تزریق نشود.

اما استاد سلام مرجع تدریس خصوصی دروس و مهارت های مختلف مانند تدریس زبان انگلیسی، تدریس خصوصی برنامه نویسی و تدریس خصوصی تحقیق در عملیات معتقد است که یاد گرفتن فوتبال و آموزش حرفه ای آن می تواند خود علم باشد برای علاقه مندان.

شما هم نظرتون رو برامون بنویسید ؟ عاقبت علم بهتر است یا ثروت ؟





:: برچسب‌ها: تدریس خصوصی , معلم خصوصی , تدریس خصوصی شیمی ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 خرداد 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: