راه کار های افزایش تمرکز در هنگام درس خواندن
نوشته شده توسط : استاد سلام

راه کار های افزایش تمرکز در هنگام درس خواندن

 

تمرکز هنگام درس خواندن کار بسیار دشواری است ، مخصوصا وقتی که می خواهید درسی را بخوانید که به آن علاقه ندارید و این مشکل را بزرگتر می کند در حالی که مطالعه برای امتحان هیچ وقت جز آن قسمتهای هیجان انگیز دوران مدرسه نیست . برخی افراد زمانی که امتحان داشتند از دارو های افزایش تمرکز استفاده می کردند که عوارض این کار از فوایدش بیشتر بود ولی اصلا برای ایجاد تمرکز در هنگام مطالعه اصلا به این موارد نیازی نداریم حتی کم هوش ترین افراد هم می توانند در هنگام مطاله تمرکز کنند البته اگر که نکات زیر را هنگام درس خواندن و کلاس تدریس خصوصی جدی بگیرند.

 

ایجاد تمرکز در هنگام درس خواندن

 

  1. مکان مناسبی را برای مطالعه انتخاب کنید  به طور کلی مکان نامناسب یکی از موثر ترین راه ها برای برهم زدن حواس است  چه برای درس و مطالعه و چه برای کلاس تدریس خصوصی قبل از امتحان، پس برای آنکه بتوانید بر روی آن چیزی که جلوی شما قرار دارد تمرکز کنید باید یک مکان مناسب را انتخاب کنید.
  • مکانی آرام و ساکت را انتخاب کنید مثل کتابخانه یا اگر به هوای ازاد علاقه دارید، پارک هم جای بدی نیست.
  • به یاد داشته باشید هر کسی محیط مطالعه خاص خود را دارد مثلا یک نفر در جایی ساکت باید درس بخواند ولی کسی دیگر در جای شلوغ هم می تواند درس بخواند و تمرکز کند.
  1. تمامی موارد برای مطالعه را به همراه داشته باشد وسایل و مواد آموزشی برای مطالعه شما می تواند دفترچه یادداشت، نمونه سوال های کلاس، خودکار و ... از این قبیل چیز ها باشد که به آنها در طول مطالعه نیاز دارید تا بتوانید تمرکز کنید. این مواد آموزشی ممکن است دارای خوراکی هم باشد مثل لقمه غذا و بطری آب. 
  • تمامی مواد آموزشی را به همراه خود داشته باشید و در دسترس باشند تا برای رفتن و آوردن یکی از آنها در مطالعه شما اختلال ایجاد نشود.

 

  1. فضای مطالعه را تمیز نگه دارید فضا و اطراف خود را از کاغذ و زباله تمیز نگه دارید تا از استرس شما کم شود و هم به افزایش تمرکز شما کمک کند. وجود مواد آموزشی بلا استفاده در اطراف شما مستقیما بر روی تمرکز شما تاثیر نمی گذارد اما می تواند عامل خوبی برای حواس پرتی باشد.
  •  زباله ها و مواد آموزشی بلا استفاده می تواند، کاغذ باطله ، پسمانده میوه یا خوراکی و ....باشد.

 

  1. از وسایل الکتریکی غیر ضروری دور بمانید دستگاه های الکتریکی که به آنها نیاز ندارید را خاموش کنید به خصوص تلفن همراه، پخش کننده های موسیقی

 

راه کار افزایش تمرکز در هنگام درس خوندن

 

  1. طبق یک برنامه مدون حرکت کنید برنامه مطالعاتی تدوین کنید و با آن پیش بروید . این کار بهش ما کمک می کند تا وقت های مطالعه شما تبدیل به عادت روزانه شما شوند و با علاقه بیشتر درش بخوانید . از سطح انرژی خود در طول روز مطلع شوید ، چه زمانی  از طول روز یا شب قادر به مطالعه هستید  و می توانید در کلاس های درسیتون چه کلاس حضوری و چه کلاس آنلاین شرکت کنید ؟
  • دانستن اینکه چه زمانی پر انرژیتر هستید و اینکه مطالعه را در این زمان انجام دهید، باعث افزایش توانایی شما در تمرکز  بر روی کارتان می شود.

 

  1. یک همراه برای مطالعه انتخاب کنید بعضی وقت ها تبادل نظر در مورد درس با یک نفر دیگر می تواند به ایجاد تلاطم در یکنواختی جریان مطالعه کمک کند ، گاهی اوقات برخی از مفاهیم غیر قابل فهم را از زبان فرد دیگر می شنویم قابل فهم می شوند.
  • البته گاهی اوقات این افرادی را که برای مطالعه انتخاب کردیم حواسمان را پرت کنند ، هنگام انتخاب فردی برای مطالعه همراه او کسی را انتخاب کنید که درس خوان باشد نه تنبل کلاس تا بتوانید با او همسو شوید.

 

  1. تفکرات مثبت داشته باشد قبل از شروع مطالعه، به آن چیز هایی فکر کنید که شما را به عنوان یک دانش آموز موفق تلقی می کند، داشتم انگیزه می تواند محرک ایجاد تمرکز در هنگام مطالعه در یک زمان خاص شود .
  • برای کار های بزرگتر ، به چیز های بزرگتر فکر کنید تا انگیزه مضاعفی در شما ایجاد شود.

 

حفظ تمرکز در هنگام مطالعه

 

  1. روش مطالعه موثر پیدا کنید.  پیدا کردن روشی موثر برای مطالعه که راحتی را برای شما به ارمغان بیاورد کمک زیادی در ایجاد تمرکز در شما می کند، دقت داشته باشد هر کسی روش مطالعاتی خاص خودش را دارد و روش ها برای هر نفر یکسان نیست باید شما چند روش را مورد ازمون خطا قرار دهید تا متوجه شوید کدام روش مناسب شما می باشد . بعضی اوقات همین خواندن ساده و یادداشت برداری می تواند روشی موثر باشد.
  • ساخت فلش کارت برای امتحان های زبان خارجی بسیار مفید است که البته در کلاس تدریس زبان انگلیسی این نکات را آموزش میدهند 

 

  1. دانش آموز فعالی باشید . در هنگام گوش دادن به استاد یا مطالعه کتاب سعی کنید خود را درگیر مطالب کنید ، بدان معنا که به جای اینکه تنها شنونده و خواننده باشید ، خود را وارد چالش کنید و از خودتان سوال بپرسید .

 

  1. تمرین های تمرکز ذهنی را انجام دهید . کار بر روی افزایش تمرکز شما نیازمند صبر و  زمان است . بعد از تمرین استراتژی های زیر احتمالا پس از چند روز شاهد افزایش تمرکز در خودتان می شوید :
  • حالا در اینجا هستید . این استراتژی ساده و موثر به شما کمک می کند تا ذهن سرگردان شما به وظیفه اش برگردد: زمانی که احساس کردید که ذهن شما با مطالعه همراه نیست این جمله را به خود بگویید " حالا اینجا ام " و سعی کنید بر ذهن خود مسلط شوید و تمرکز خوتان را به مطالعه برگردانید.

 

  1. اجازه دهید بعضی وقتها نگران شوید. تحقیقات نشان داده است افرادی که زمان هایی را برای ابراز نگرانی یا تفکر بر روی کار های پر استرس شان صرف می کنند، در عرض 4 هفته 35 درصد کمتر نسبت به دیگران احساس نگرانی دارند. همین ثابت می کند که زمانی که اجازه می دهید درباره  چیزی در زمان خاصی احساس نگرانی کنید، شما وقت کمتری را صرف نگرانی در زمان هایی که باید تمرکز کنید خواهید کرد.
  • اگر حتی شما در زمان های تمرکز و مطالعه هم احساس نگرانی دارید به یاد داشته باشید زمانی دیگر را برای نگرانی صرف کنید و جمله " الان اینجا هستم " را با خود تکرار کنید.

راه کار افزایش تمرکز در هنگام درس خوندن

 

  1. تنظیم اهداف مطالعه معمولا موضوعاتی که شما نیاز دارید بخوانید شاید جذاب نباشند ، می توانید ترتیب موضوعات و سر فصل ها را عوض کنید تا مطالعه و تمرکز آسان تر شود . با تنظیم اهداف برای خودتان ، شما به تجربه مطالعاتی جدیدی دست پیدا می کنید که از تمام شدن درس به استمرار برای دستیابی به موفقیت تغییر پیدا می کند.
  • به عنوان مثال ، به جای داشتن ذهنیت "من باید تمام فصل 6 را امشب تمام کنم " یک هدف را برای خود در نظر بگیرید ، مثلا " بخش های 1تا 3 فصل 6 تا ساعت 14 مطالعه می کنم و بعد از اون یک وقت استراحت " به این ترتیب ، تبدیل درس خواندن از یک کار بزرگ و دلهره آور به بخش های کوچک و قابل انجام اتفاق میافتد.

 

  1. مطالعه همراه با وقفه های کوتاه . به طور معمول درس خواندن ، مطالعه کردن و کلاس تدریس خصوصی مانند تدریس زبان انگلیسی، تدریس خصوصی شیمی  برای یک ساعت و 5 تا 10 دقیقه وقت استراحت یک برنامه زمانی مطالعاتی و درسی بسیار موثر می باشد . ایجاد وقفه های کوتاه به شما این اجازه را می دهد که ذهن شما آرام شود ، تا اطلاعات را تجزیه و تحلیل کند.
  •  پس از مطالعه حتما بلند شوید و کمی راه بروید و چند حرکت کششی انجام دهید تا جریان خون کمی بالا رود .




:: برچسب‌ها: تدریس خصوصی , کلاس آنلاین , تدریس خصوصی شیمی , تدریس خصوصی زبان انگلیسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 خرداد 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: